En streamingjätte ansluter sig till Mays första strid.

För första gången kommer YouTube att hålla sitt årliga Brandcast-reklamevenemang under TV:s första vecka, vilket ger den Google-ägda digitalvideojätten scenutrymme tillsammans med The Walt Disney Co., NBCUniversal, Paramount, Fox Corp. och (förmodligen) Warner Bros . Upptäckt.

 

YouTube sa på onsdagen att de kommer att hålla sitt event onsdagen den 17 maj kl 20.00 i New York, med möjlighet att livestreama showen för de som inte kan komma.

Brandcast har i flera år varit det avslutande evenemanget för IAB Newfronts , där företaget tog över Radio City Music Hall och närliggande Rockefeller Plaza för sin presentation och fest (innan covid-19-pandemin skickade alla nya fronter och upfronts virtuella 2020). Företaget kommer fortfarande att delta i årets newfronts (i själva verket kommer det att vara huvudsponsor), men kommer att övergå till att vara värd för ett mindre evenemang fokuserat på insikter om skaparekonomi i samarbete med MediaLink den 2 maj.

I ett blogginlägg som publicerades på onsdagen med titeln “YouTube är huvudströmmen”, skrev YouTubes vp Debbie Weinstein att evenemanget kommer att “visa toppskapare och musiktalanger”, och utvecklade varför företaget gjorde bytet.

“Mer än någonsin tidigare frågar våra kunder oss hur de kan utnyttja streamingboomen och fortsätta att nå nya målgrupper. Vårt svar är enkelt: Idag är streaming och TV samma sak. Och YouTube kan hjälpa annonsörer att nå fler av sina tittare på den stora skärmen”, skrev Weinstein och tillade att enligt Nielsen-data står YouTube nu för ”över 50 % av annonsstödd strömningsvisningstid på anslutna TV-apparater bland personer från 18 år och uppåt. .

“Interactive Advertising Bureau (IAB) NewFronts and the Upfronts – de årliga marknadsplatserna för försäljning av digital video och TV-reklam – är de viktigaste ögonblicken för att nå annonsörer och byråer när de planerar sina mediestrategier”, tillade hon. “Vi känner att detta är rätt tillfälle att hjälpa våra kunder att överbrygga klyftan mellan linjär TV och digital, vilket är anledningen till att YouTube kommer att vara närvarande vid båda evenemangen i år.”

2022 ser ut att bli ett år av betydande förändringar för förberedelserna.

Med stora underhållningsföretag som hållit sina första direktsända evenemang sedan 2019, förväntas streaming att stå i centrum, med NBCU:s Peacock, Disneys Hulu, ViacomCBS’ Paramount+ och Pluto, Fox’s Tubi och WarnerMedias HBO Max som alla förväntas att visas mycket, tillsammans med traditionella sändningar och kabel-TV-erbjudanden.

 

 

Streamingfokuset för 2022 kan ha gett YouTube ett intryck, med tanke på dess enorma skala i annonsstödd streaming. Videoplattformen hade 28,8 miljarder dollar i reklamintäkter under räkenskapsåret 2021.

Dessutom byter Fox och Disney plats för första gången på flera år, och Fox lägger inte bara ihop Tubi, Fox News och Fox Sports i sin presentation, utan flyttar den till nedre Manhattan . Disney, under tiden, lämnar Lincoln Center för Lower East Sides Basketball City-komplex. NBCUniversal kommer att återvända till Radio City Music Hall, medan ViacomCBS återvänder till Carnegie Hall.

Disneys nya plats kan också utgöra en utmaning för YouTubes förhandsplaner. Även om YouTube inte har avslöjat var det kommer att hålla sitt Brandcast-evenemang ännu, kan Basketball Citys relativt isolerade plats göra det svårt för annonsörer att delta i båda evenemangen.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here