Ledarskapet för filmakademin höll vad som beskrevs som ett “omstridt” Zoom-möte på fredagsmorgonen med Oscarsnominerade för bästa ljud såväl som ljudgrenens guvernörer efter uppmaningen  att inte presentera åtta kategorier live under sändningen av 93:e Oscarsgalan den 27 mars. . Det beslutet möttes av en storm av kritik när det presenterades den 22 februari.

Akademien planerar att presentera Oscars i åtta kategorier – kortfilm, filmredigering, smink/hårstyling, originalmusik, produktionsdesign, animerad kortfilm, live-action kort och ljud – inne i Dolby Theatre en timme innan livesändningen börjar och har den spelas in och redigeras till den efterföljande livesändningen.

Har fått reda på att i fredagens Zoom-möte berättade Akademin – som representerades i mötet av VD Dawn Hudson, president David Rubin och vp och prisordförande Jennifer Todd – för deltagarna att de planerar att ha alla på plats senast klockan 16.00 på dagen av Oscarsgalan för den här presentationen, före visningen klockan 17.00, med den förinspelade röda mattan tillgänglig för sändning under det fönstret. (Akademin avser att avslöja vinnarna för allmänheten via sociala medier under denna tid.)

Som allmänt trott kommer beslutet att göra om programmet från diskussioner med TV-bolaget ABC om sjunkande Oscar-betyg, förstod man från mötet. Ljudrepresentanter sades ha varit högljudda i sin invändning mot formatet och kallat det förolämpande och respektlöst, medan akademirepresentanterna erkände att de fått sådana meddelanden och förfrågningar om att ompröva formatet. En källa säger till THR att en vändning verkade osannolik.

Dagen som tillkännagivandet av det nya formatet gjordes hade några akademimedlemmar redan börjat nå ut till regissörer, producenter och studiochefer som sökte hjälp med att vända på den senaste planen.

Även om detta inte diskuterades under fredagens möte, följer detta ett kontroversiellt beslut som fattades 2020 av ljudbranschen och Akademien att kombinera ljudredigerings- och ljudmixningskategorierna tillbaka till en enda utmärkelse, som först delades ut som sådan 2021.

“Akademin gav ett uttryckligt löfte att inte eliminera ljud från livesändningen om de gick med på travestin att kombinera ljudredigering och ljudmixning i en kategori”, säger Mark A. Lanza, ordförande för Motion Picture Sound Editors, i ett uttalande till THR på tisdagen och beskrev detta som “varuförteckningen som ljudfilialen såldes.” (Beslutet att kombinera dessa kategorier möttes av blandade reaktioner från branschen då, och de som motsatte sig det hävdade att de är olika discipliner.) ”Akademins uppdrag är att hedra filmskapandet i alla dess delar. Att eliminera vissa kategorier från livesändningen försämrar det uppdraget.”

“Bästa ljudkategorin skapades förra året genom att slå ihop de två tidigare utmärkelserna för ljud till ett, och vid den tiden gjordes ett löfte om att behålla den bästa ljudkategorin i sändningsevenemanget”, ekade ett uttalande som släpptes på torsdagen av rådet av Association of Motion Picture Sound. “I en tid då AMPS /CAS/MPSEs gemensamma kreditinitiativ börjar ta fart undergräver detta det goda arbete som gjorts för att erkänna det betydande bidrag som våra skickliga och kreativa ljudteam fortsätter att göra till film.”

AMPS kallade akademins presentationsplan “djupt nedslående” och “manade akademin att ompröva detta dåligt bedömda beslut.”

I ett uttalande som släpptes på torsdagen, avslutade Cinema Audio Society (som representerar ljudmixer), “Det är vår uppriktiga önskan att Akademin kommer att vända på sitt beslut och välja att inte minska prestigen för sin uppskattade ära till filmskapargemenskapen.”

Under 2019 tillkännagav akademin planer på att presentera fyra kategorier under reklampauser följt av inspelade repriser senare i showen, men ändrade beslutet under kritik.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here